114 - NÂS SÛRESI

SÛRE HAKKINDA ÖZET BİLGİ

Nâs Sûresi 6 ayettir... Bir önceki Felak Sûresi için yapılan açıklama, Nas Sûresi için de geçerlidir...

Nas Sûresinde: Felak Sûresinde “Falak’ın Rabbine” diye genel-ilk sığınma yapılırken, burada “Nas’ın Rabbine/Meliki’ne/İlahı’na” diye Nas’a tahsis edilerek özel ve nihai bir sığınma yapılıyor...

Nas Sûresinin ilk üç ayetinde insanlara nisbetle ve insanlara tahsis edilerek rab-melik-ilah isimleri geçiyor... Fakat buradan “Allah ilah (tanrı)’dır”, hükmü çıkmaz (“ilah” diye EsmaülHüsna’da bir isim yoktur)... Kur’an’da RABbül’Alemiyn, RabbüsSemavati vel’Arz, Rabbül’meşarik’i velMeğarib’i, Rabbü külle şey’, ifadeleri var iken; hiç bir ayette ilahel’Alemiyn, İlahe külli şey’, ilahüsSemavati vel’Arz,.. gibi ifadeler yoktur... Zaten 2. ve 3.ayette geçen melik-ilah isimleri 1.ayette geçen rab isminin atf-ı beyanıdır... Yani Nas’ın RABbı ile hangi nesne kasdediliyorsa, o nesnenin melik (melekeleri ile işlevde olan), ilah (zatıyla baki; vahiy yollu uluhiyyet hükümlerini yaşayan) olduğu anlatılıyor... Ki bu, Rablığın-terbiyenin en yüksek ve en TAM halidir; bu da insan’da gerçekleşir... Yani buradaki melik ve ilah isimleri, insandaki terbiyenin kemali bakımından, insanın rabbını daha özel boyutları ile zikretmektir... Zira cinn’e teklif var, fakat vahiy alamazlar; melek vahiy alır, fakat onlara teklif yok; yalnız insan’a hem vahiy hem de teklif var... Bu nedenle Eşref-i Mahlukat; zira terbiye’nin kemali...

İlah” kelimesinin Nas’a muzaf (insanlara nisbetle) sözkonusu edilmesi önemlidir!.. Kur’an ayetlerinin (Bakara: 30, Hicr: 29) açıkladığı üzere vahdet makamının ya da vahidiyyet mertebesinin zuhuru olan insani ruh (bilinç)’un, beş duyu verilerine göre yaşayan Nas’la bağlantılı durumu, anlaşılması zorunlu bir püf noktasıdır... Hem zahirde hem batında bu bir realitedir!... Esasında insani ruh’un maddi-bedensel yapı üzerinde bir devri sözkonusu değildir!...

Nihayet, şirk”i ve tevhid’i “Allah”’a değil de Allah’ın tanrılığına bağlamak gerçekten sapmaktır... Kur’an’daki bu inceliğin farkında olmayanlar ismi Allah olana “ilah (tanrı)” diyerek, O’nun alemlerin ilahı olduğunu, ilahlıkta (tanrılıkta) ortağı olmadığını, şirk’in ve tevhid’in bu bakımdan olduğunu idda ederler?!!!...

AYETLERİN MÂNÂSI

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHIYM

1-) Kul e`uzü BirabbinNas;
De ki: “Sığınırım (B sırrıyla) Nas’ın Rabbine”,

2-) Melikin Nas;
“(Yani) Nas’ın Meliki’ne”,

3-) İlahin Nas;
“(Yani) Nas’ın İlahı’na”,

4-) Min şerril vesvasil hannas;
el-Vesvas’il Hannas’ın (hannas vasıflı vesvas; sinip sinip geri dönen vesvese kuvvesi; geri bırakan, çok aldatıcı, tek işi vesvese olan, evham kaynağı’nın) şerrinden”,

5-) Elleziy yüvesvisü fiy sudurin Nas;
O ki, insanların sadırlarında vesvese üretir”.

6-) Minel cinneti ven Nas;
Cinlerden ve insanlardan (hem örtülü-görünmeyen ve hem de görünen nesnelerdendir o vesveseci; dolayısıyla onların da şerrinden)”.

SUREYİ YAZDIR

Kurân-ı Kerîm B Meâli'nde arayın

Kurân "B" Meâli

• Bu eser Kurân-ı Kerîm'i "oku"ma anlayışında bir ilk ve tek mealdir...

• Bu eser şimdiden, kitap ve makaleler için "Referans", "Faydalanılan Eser", "Alıntı Kaynağı" ve "Kaynak Eser" olmaktadır...

• Gelecekte de yazılacak eserlere referans olma, üzerine araştırma yapılma ve kaynak olma potansiyeline sahip bir eserdir.

• İşte bu nedenle; Bu eserin öncelikle İnternet platformunda sonra da günlük yaşamımızda duyurulması hususu çok önemlidir...

• Ve en önemlisi; "İnsanın kendi hakikatini anlama" yolunda yazılmış bu eserin herkesle paylaşılması hususudur!

• Siz de elinizden geldiğince bu siteyi arkadaş, dost ve herkesle paylaşın ve duyurun...

Kurân "B" Meâlini duyurun!


Facebook'da paylaş Twitter'da paylaş Daha Fazla...

Toplam Sayfa Görüntüleme Sayısı